Bewijs van goed gedrag aanvragen

Bewijs van goed gedrag

Een werkgever kan soms om een bewijs van goed gedrag vragen, om er zeker van te zijn dat zijn werknemers geen strafblad hebben. Een bewijs van goed gedrag, wat is dat precies? En waar haal je zo’n bewijs van goed gedrag vandaan? Hier lees je de antwoorden op deze vragen.

 

Uitleg over een bewijs van goed gedrag

Een bewijs van goed gedrag heet ook wel een VOG oftewel een Verklaring Omtrent Gedrag. Het Ministerie van Veiligheid en Justitie geeft dit document af en er staat in dat je je strafblad je functie waarvoor je dit bewijs nodig hebt niet zou kunnen schaden.
Het bewijs van goed gedrag is in beginsel niet een vereiste. Volgens de overheid is dat een beslissing van de werkgever. Er zijn wel degelijk functies waarbij een Verklaring omtrent gedrag niet nodig is. 

Lees meer over VOG strafblad in onze informatieve blogpost.

Omtrent Gedrag is:

• In het onderwijs en de kinderopvang. Vanwege de kwetsbaarheid van kinderen moeten de werknemers betrouwbaar zijn.
• Deze reden geldt ook als je in het ziekenhuis werkt, want daar liggen veel kwetsbare patiënten.
• Als taxichauffeur heb je soms ook te maken met kwetsbaren.
• Als je werkzaam bent bij een ministerie, justitie, politie of een gevangenis. Bij deze functies werk je met vertrouwelijke gegevens.

Andere reden om VOG aan te vragen kunnen zijn:

• Je hebt een visum nodig.
• Wil je een lidmaatschap van een schietvereniging? Dan is een VOG nodig omdat wapens gevaarlijk zijn is het belangrijk dat je mensen goed screent op betrouwbaarheid.
• Als je wilt je emigreren, ook dan heb je een Verklaring Omtrent Gedrag nodig.

Het aanvragen van een bewijs van goed gedrag oftewel een Verklaring Omtrent Gedrag kost geld en is dus niet gratis. Toon je aan dat het voor een vrijwilligersfunctie is, dan kost de aanvraag je niets. Een VOG aanvragen dient door de werkgever te gebeuren.

Hoe werkt de aanvraag van een bewijs van goed gedrag?

Je laat een VOG aanvragen door je werkgever. De baas moet het aanvraagformulier voor je invullen. Het aanvraagbiljet kun je vinden op de website van Justis. Justis heeft van de overheid de bevoegdheid gekregen om het justitieel verleden van mensen door te lichten.
• Als het formulier is ingevuld, maak dan een afspraak met de gemeente waar je staat ingeschreven volgens de basisadministratie. Vergeet de geldige legitimatie niet mee te nemen voor de aanvraag.
De gemeenteambtenaar kijkt dan de aanvraag na en dient deze vervolgens voor je in.
• Is je aanvraagbiljet helemaal ingevuld, dan kan je ook zelf de aanvraag indienen bij Justis. Er zijn ook tussenpersonen of instanties die dit voor je kunnen doen. Pas wel op voor louche zaken!!

Omdat er minder personen bij de aanvraag betrokken zijn, kun je het beste rechtstreeks de aanvraag bij Justis indienen.

Zodra je het VOG aanvraagformulier ingediend hebt, ontvang je binnen een dag een mail van Justis met een link, waarmee je de aanvraag bevestigd en afrond. Na ongeveer 6 weken krijg je van Justis een brief met de uitslag van de screening. Dit wordt niet naar je baas gestuurd, dat moet je zelf nog doen.